من رباعيات صلاح جاهين

من رباعيات صلاح جاهين

أنا شاب لكن عمري ولا ألف عام 

وحید ولكن بین ضلوعي زحام 
خايف ولكن خوفي مني أنا 
أخرس ولكن قلبي ملیان كلام 
عجبي!!!!!!!!


يأسك و صبرك بین إيديك و انت حر
 
تیأس ما تیأس الحیاه راح تمر 
أنا دقت مندا ومندا عجبي لقیت 
الصبر مر و برضك الیأس مر 
عجبي!!

غمست سنك في السواد يا قلم 
علشان ما تكتب شعر يقطر ألم 
مالك جرالك ايه يا مجنون..و لیه 
رسمت وردة و بیت و قلم و علم 
وعجبى!!

على بعد ملیون میل من أرضنا 
من الفراغ الكونى بصیت أنا 
لا شفت فرق ما بین جبال أو بحور 
ولا شفت فرق مابین عذاب أو ھنا 
عجبى!!!!!!!

ورا كل شباك آلف عین مفتوحین 
وانا وانت ماشیین يا غرامي الحزين 
لو التصقنا نموت ....بضربة حجر 
ولو افترقنا...نموت متحسرين 
عجبي!!!!!!

ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح 
ما تخفش من جني و لا من شبح 
و ان ھب فیك عفريت قتیل إسأله 
ما دافعش لیه عن نفسه يوم ما اندبح 
عجبي!!

قالوا الشقیق بیمص دم الشقیق 
والناس ما ھیاش ناس بحق وحقیق 
قلبي رمیته وجبت غیرو حجر 
داب الحجر ورجعت قلبي رقیق 
عجبي!!!!


0 comments:

Post a Comment